Tasmanie

Dinsdag 8 maart

Om 04:00 ging de wekker al weer want we moesten op tijd klaar staan voor de shuttlebus die ons naar het vliegveld zou brengen. De vlucht vanuit Sydney richting Hobart duurde een kleine 2 uur.

Ik ben samen met Milou na dat we onze bagage hadden neergezet naar het Tasmanian musem en art museum geweest.

Woensdag 9 maart

Vanochtend lekker uitgeslapen na de lange vermoeiende dag van gisteren. We zijn na het centrum gelopen om de winkelstraten te zien, dus het hart van de stad. Als je bedenkt dat het ongeveer even veel inwoners als Breda heeft stelt het niet erg veel voor. In een van de elecktronica winkels hebben we een navigatiesysteem gekocht en een apperaat om onze ipod op de autoradio aan te sluiten.

In de namiddag zijn we langs de haven gelopen. Bij het water staan enkele erg oude panden voor Australische begrippen van meer dan 200 jaar oud. De sfeer is erg leuk, vele pubjes en restaurantjes met een pleintje.

Donderdag 10 maart

Vandaag zijn we met de 40 minuten durende ferrytrip naar Mona gegaan. Dit is een prachtig groot museum van een miljardair. De boottocht er naar toe was al erg mooi. Eenmaal bij het musem aangekomen krijgen als eerste een ipod touch in onze handen gedrukt. In dit museum geen tekst naast het kunstwerk, het stond allemaal op je mobiele apperaatje. Als je dan de uitleg had op je apperaat kon je kiezen uit samenvatting (naam kunstwerk+artiest), ideas (met grappige gedachten over het kunstwerk), Artwank (uitgelegd wat het kunstwerk allemaal betekend), Gonzo (interviews) en media (audio en videobestanden).

Het ws een van de mooiste en bizarste museu die ik ooit heb gezien. In het museum hangt van alles, alles wat de rijkaard leuk vindt. Zo waren er verschillende mummies maar je moest niet raar op kijken als 2 meter er naast een modern kunstwerk stond van 3 jaar geleden. Het museum had alle vormen van kunst in zijn collectie schilderijen, standbeelden, foto's, video's en nog veel meer. We hebben bijna 4 uur in het museum rond gelopen en dan hebben we de meeste kunst enkel vluchtig gezien. Twee kunstwerken die ik in het begin zag waren erg interessant. De eerste was een Porsch maar die hadden ze moddervet gemaakt, dit was als protest bedoelt tegen de mensen die te veel vet eten en de voedselindustrie die veel vet voedsel promoot. Het tweede werk was een kunstwerk met foto's. Drie rijen met ieder tien foto's naast elkaar van de ruggengraat van de mensen. De bovenste rij was van mensen zonder geld, tweede met een modaal inkomen en de onderste van miljonairs.

Dit museum alleen maakt het nu al waar om naar Hobart te gaan!

Vrijdag 11 maart

We hebben vanochtend de campervan om 10:00 s'ochtends mogen ophalen bij de garage. Milou en ik gaan met dit vervoer dekomende 8 dagen rondkijken. We zijn s'middags richting Port Arthur gerden de rit was ongeveer 1 1/2 uur. Het was wel even wennen vooral in de stad, maar vanaf de snelweg ging het een stuk gemakkelijker.

Porth Arthur is een oude Engelse gevangenis. Ze verscheepten veroordeelden hier vanuit Engeland naar toe tot het einde van de 19de eeuw. Het zijn van een van de oudste gebouwen in Australie. We hadden eerst een boottocht van een half uur over de inham waar de gevangenplaats was gelegen. Na de meeste gebouwen van het water te hebben gezien hadden we de mogelijkheid om de gebouwen nu van dichtbij te bekijken.

Na het meeste in het oude Engelse dorp te hebben gezien zijn we naar onze overnachtingsplaats gereden. Lime Bay state reserve is het natuurgebied genaamd waar we de wagen op een openbare camping hebben gezet. Bij de toilet hebben ze een prachtig systeem om door te trekken. Een hendel 50 centimeter van de pot af die je enkele keren heen en weer bewegen om met water alles weg te spoelen.

Zaterdag 12 maart

Lekker uitgeslapen vanochtend, we zijn richting Coles Bay gereden vandaag. Tijdens onze rit hebben we rustig aan gedaan en genoeg momentjes gehad voor foto's (van Milou). Bij de aankomst in Coles Bay nogmaals genoten van het prachtige uitzicht. We hadden vandaag als voorbereidingsdag om morgen naar Wineglass bay te gaan.

We moesten een national park pas aanschaffen waarmee we meteen gratis kampeerplaatsen in sommige plaatsen van het park. Na advies van de VVV zijn we toen naar friendly beaches gegaan om een slaapplaats te zoeken. Daar aangekomen was er nog slechts 1 plaatsje beschikbaar inde buurt van de toiletten. Slechts enkele meters van onze plaats was het nog 10 meter na het strand. Parelwitstrand en lichtblauwe zee. Voor iedereen thuis wat de foto's af om jaloers te worden.

Zondag 13 maart

Net na het ontbijt kwamen we de eerste walibi van de dag tegen. Hij liep ongeveer 10 meter van de van af. Hierna zijn we even boodschappen gaan doen om daarna richting Wineglass bay te gaan. Na 20 minuten in het national park te hebben gereden kwamen we bij de parkeerplaats uit waar de wandeltocht begon. Wineglass Bay zou volgens de folders tot een van de mooiste stranden ter wereld moeten behoren. Na 3 kwartier lopen kwamen we op een uitzichtpunt uit om het strand voor de eerste keer te kunnen zien. Vanaf het uitzichtpunt was het nog 45 minuten naar beneden lopen naar het strand. Het strand is netzo witals bij onze slaapplaats en de zee even lichtblauw. Al is dit een baai wat het wel extra mooi maakt.

Net voor het avondeten wilde de 3de walibi van de dag aanschuiven aan tafel. Hij zat minder dan een meter van onze tafel voor ongeveer 10 minuten.

Na de 1 1/2 durende terugtocht zijn we terug gegaan naar Friendly beaches om weer te gaan eten+slapen en voor te bereiden op de lange tocht naar Cradle mountain.

Peter de Leeuw

Hoi Koen en Milou,
Dit stukje schrijf ik op de pc van Corry. Zij en Pierre vieren vandaag hun verjaardag gezamenlijk. Heel de familie is hier, op jullie na natuurlijk. Nou, jullie zitten beter hoor. Het is hier prima, maar bij jullie super. Boven Breda schijnt een lauw zonnetje, de lente is op komst. Maar je voelt nu al dat het nooit zo warm wordt als in Oz. Wat heb je prachtige foto's gemaakt, Milou. Een walibee 'in actie' en geweldige platen van de Operah House en Harbour Bridge. Koen, het spijt me te zeggen, maar voor NAC hoef je niet naar huis te komen. Wat een zaadpartij tegen Groningen. Volgens mij zijn de Central Coast Mariners beter. Zijn die trouwens kampioen geworden? Veel plezier Down Under. Dat lukt vast, Peter