Perth (deel 1)

Vrijdag 25 maart

Vanochtend/vannacht om 3:45 opgestaan, want om 4:30 ging de ik met shuttlebus richting vliegveld Melbourne Tullamarine. Mijn vlucht ging om 7:15 Melbourne tijd en ik kwam om 8:30 in Perth aan(, 3uur tijdsverschil). Het tijdsverschil met Nederland is nu nog maar 6 uur. Om 10 uur arriveerde ik al bij het hostel waar ik nog tot 1 uur s'middags moest wachten voordat ik eindelijk kon gaan inchecken.

S'middags ben ik nog even de stad ingelopen om naar de supermarkt te gaan en wat te zien. Ik heb toen de Stirling Gardens, Supreme Court of Western Australia, Barrack Sqaure en het Allen Green conservatory bezocht.

Zaterdag 26 maart

Vandaag eerst wat dingen uitgezocht voor als papa naar Australia komt, zoals auto en slaapplaatsen.

Hierna lekker een paar uurtjes door de stad gelopen om mezelf een beetje wegwijs te maken. In de namiddags heb ik nog het West-Australian bezocht. Van de natuurlijkwetenschappelijke musea's was deze toch wel het allermooiste. Er stond bijvoorbeeld een skelet van een dino in van wel 7 meter. Verder de gebruikelijke opgezette beesten. Ditmaal waren er ook fossielen en diamanten waar West-Australia onder andere beroemd en rijk van is geworden. Het westen is dan ook het rijkste gedeelte van heel Australie.

Zondag 27 maart

Vandaag naar de Art gallery of Western Australia gegaan. Er was van alles nog wat. Schilderijen over de hele wereld, enkele ook erg mooie Australische werken. Ditmaal was het overigens wel beter gesorteerd dan bij Mona in Hobart, Tasmanie.

Later op de middag nog maar naar Perth Convention Exhibition centre, Baracks arche en parliamant gelopen. De bedoeling was eerst om naar Kings park te lopen maar dit bleek toen nog verder dan gedacht. Op de terug weg nog even door de stad gelopen en een prachtig smal straatje gevonden waar ik nog naar terug moet om foto's te maken.

Maandag 28 maart

Vanochtend eerst geprobeerd om naar Pica art space te gaan maar die was gesloten. Ik ben toen nog wel iets verder door gelopen en kwam ik in de straten terecht van de echte Perthenaren/Perthenezen of hoe dan ook.

Na deze wandeling even terug geweest naar het hostel om te gaan lunchen. Hierna een poging gedaan om naar Queens Gardens te lopen ik kwam er achter dat ik niet goed liep, toen maar naar de stad gelopen om nog een paar mooie plekken vast te leggen.

Dinsdag 29 maart

Ik ben vandaag eerst naar Pica artspace geweest, dit viel erg tegen. Ze haadden 4 tentoonstellingen van beginnende kunstenaars. De eerste die ik zag waren computeranimaties van landschappen, ze waren oke maar bij computerspellen tegenwoordig zin de details beter uitgewerkt en zijn de graphics over het gebied realistischer.

Later op de middag ben ik naar Queens gardens gegaan via de St. Mary's Cathedral, Het park is niet erg groot maar wel prachtig, er is veel water en het ligt tussen een aantal hoge gebouwen en het cricketstadion. Ik heb nog een poging gedaan om het stadion te bezoeken maar dit was helaas gesloten. De baan voor de paardenraces die er naast ligt was jammer genoeg ook gesloten. Ik ben toen doorgelopen richting Lake Vato.

Woensdag 30 maart

Ik moest vanochtend uitchecken, mijn spullen even in een kluis gedaan om later op de dag weer in te mogen checken.

Ik ben met de trein naar Fremantle gegaan ookwel in de volksmond 'Freo' genoemd. Het stadje ligt ongeveer 20 kilometer van Perth af. Als eerste ben ik het Martime museum gaan bezoeken, dit ging vooral (uiteraard) over Australie, ik had al een beetje gehoopt op Nederlandse geschiedenis. Dit was er wel door een klein prototype van een VOC schip en een vermelding over Nederlandse wetenschappers die Australische wedstrijdzeilers hadden geholpen bij de American Cup. Het was goed ingericht en het gebouw van de buitenkant telde een schip voor.

Op 20 minuten lopen van de dit museum stond het Shipwreck museum. Hier was meer dan 80% van het museum over de Nederlandse VOC. Ze hadden ook delen van de Batavia tentoon gesteld, dit VOC schip is gezonken voor de kust van West-Australie. Als balast had het schip de toekomstige poort van Batavia(=huidige Jakarta) bij zich en die was ook nagemaakt. Met stip het beste VOC museum beter dan die in Nederland.

Einde van de middag ben ik naar de zuidelijke stranden van Fremantle gelopen. Hier nog een uurtje op het strand gelopen en daarna de trein terug te nemen naar Perth

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!