Sunshine Coast - Geraldine

zaterdag 12 februari

Vanochtend hadden Peter en ik het vliegtuig vanuit Cairns airport naar Brisbane. De vlucht duurde ongeveer 2 uur. We werden door Geraldine en Micheal van de luchthaven opgepikt en na een uur rijden kwamen we bij hun prachtige stupje uit. Ze wonen aan de Sunshine Coast, waar gelukkig toen we aankwamen ook het zonnetje scheen.

zondag 13 februari

Ik ben vanmiddag met Geraldine en Peter naar Mooloolaba geweest. Het is een stadje met een prachtig witstrand een lichtblauwe zee. We zijn eerst via het pad een half uurtje naar een surfclub gelopen (Surfclub is een cafe/restaurant waar je lid van moet zijn of in mijn geval introducee). We zijn daarna nog een mooi stuk over het strand gaan lopen en hebben daarna een drankje gedaan bij een andere surfclub.

We zijn vanavond met de hele familie en vrienden van Micheal en Geraldine uiteten geweest bij een prachtige pub/restaurant. De eetgelegenheid ligt boven op een heuvel met uitzicht over de regio.

Maandag 14 februari

Vandaag hebben we ook gemerkt dat we in het tropisch regenwoud zijn. Het regent namelijk al bijna de hele dag (wanneer ik dit schrijf om 19:00). Micheal heeft ons zijn systeem laten zien om al het regenwater op te vangen, hij verwacht vandaag 15 000L aan nieuw regenwater in zijn ton te kunnen verwelkomen. Waar overigens maximaal 70 000 L in kan worden opgeslagen.

Peter en ik zijn met Geraldine een stuk met de auto gaan rijden. We hebben geprobeerd bij de uitzichtpunten te genieten van het uitzicht, het was echter meestal te mistig om ver te kunnen kijken, tevens hebben we een prachtige waterval bezocht waar het water minimaal 100 meter na beneden valt. Na deze 'bezichtiging zijn we een korte bushwalk gaan maken in de tropische bossen en dat was erg indrukwekkend. Een boom die misschien wel meer dan 4x zo breed was als mij en prachtige riviertjes. Het was gewoon heel mooi om te zien!

Dinsdag 15 februari

Het eentonig te worden maar vandaag startte de dag weer met regen. Peter en ik zijn vandaag met Geraldine en Micheal naar Noosa geweest, het is de badplaats van de Sunshine Coast, te vergelijken met Nice volgens Micheal. We hadden een autorit van ongeveer 30 minuten naar Noosa met tussen door nnog een stop om de prachtige stranden te aanschouwen. In Noosa hebben Peter en ik een stuk gelopen over het strand en door de winkelstraat. De grote hoeveelheid lege plaatsen viel toen vooral op bij de verschillende restaurants. Tijdens de wandeling zijn we nog een kleine fotogallerij in gelopen met prachtige foto's van Peter Lik. Na de wandeling waren Micheal en Geraldine op ons aan het wachten bij de Surfclub van Noosa waar we geluncht hebben.

Woensdag 16 februari

Vanochtend zijn we naar de Jumandi market gegaan. Dit is een van de grootste markten op het zuidelijke halfrond, volgens de Australiers. Het was een leuke markt om te zien erwas echter niet ietsde moeite waard om te kopen. Er was voornamelijk kleding, australie gadgets, rotzooi en nog wat kraampjes om eten te kopen. Vlakbij de markt is het oude cafe (ontbijt/lunchtentje) van Micheal en Geraldine. Ze hebben het 'restaurantje' enkele jaren geleden verkocht. We hebben daar wat gegeten en gedronken. Op de terug weg naar huis zijn we langs de Ginger factory gereden. We zijn daar even gaan rondkijken en hebben een treinritje gemaakt. Toen we in het treintje zaten hebben we via de speakers een uitleg gekregen wat ze deden. Er was weinig bijzonders aan het terrein van de Gingerfactory. We hebben daar een paar kleine zakjes Nederlandse drop gekocht. Evenals de afgelopen dagen werden we meerdere malen verblijt met een regenbui.

Donderdag 17 februari

Vandaag vertrokken we om 12 uur richting Bargera. Wij kwamen hierheen nog een bijzonder koffietentje tegen: Sexy Coffee. Na 3 1/2 uur rijden kwamen we aan in het appertement, waar we de nacht zouden doorbrengen. In de buurt veen strand waar schildpadden hun eieren leggen en waar ze ook uitkomen.

We vertrokken om half 7 naar de accommodatie waar we werden opgevangen om naar de schildpadden te gaan. Er waren 3 groepen en wij waren gelukkig dat we in groep 2 zaten. Wij kregen namelijk een grote groep baby schildpadden (154) te zien. Micheal vertelde vooraf nog dat we geluk hadden als er een nest van ongeveer 30 schildpadden de weg naar de zee zouden vinden.

De baby schildpadden richting de zee zien lopen was zo prachtig, de kleine beestjes die het eerste stuk door de zee worden mee gesleur. Nadat ze het water betreden zwemmen ze nog 4 dagen lang verder om in het relatief veilige diepere oceaanwater te komen. Uiteindelijk zal maar 1 op de 1000 schildpadden het redden om volwassen te worden.

Na de schildpadden in het water verdwenen waren hebben we nog wat snels gegeten en een documantaire gezien over schildpadden in de accommodatie.

Vrijdag 18 februari

We zijn in de morgen eerst gaan kijken naar het strand van de afgelopen avond of we nog sporen zouden kunnen vinden van de baby schildpadden. Alle kleine voetstapjes van de beestjes waren helaas al weg, we vonden nog wel een paar kapotte eieren waar ze waren uitgekropen. Ik kon nu ook pas zien wat voor prachtig strand het was. Na het strand verlaten te hebben zijn we naar Bundaburg gereden om naar de beroemde Bundaburg rumfabriek te kijken. We hebben hier even rond gekeken in het kleine museum en daarna konden we nog 2 soorten rum naar keuze proeven. Ze vermelden dat vrouwen waarschijnlijk niet meer mochten rijden na de kleine proeverij.

Toen zijn we verder naar Micheal en Geraldines huis gereden. Chris had op verzoek van Geraldine bij de Nederlandse bakker kroketten gehaald. Het waren heerlijke kroketten en goed om weer heerlijk typisch nederlands voedsel te eten. Want ik hoef nog maar ruim 2 maanden af te zien Down Under voordat ik weer omringd word door verschillende kroketten en andere snacks.

foto's: