De ergenis: Aziaten en hun fotocamera

Leest het stukje tekst hieronder met een korreltje zout! Ik heb enkele landen voor mijn eigen gemak gegeneraliseerd onder het kopje Noord-Oost Aziaten, het gaat om Japan, Zuid-Korea en China.

Als je in Amsterdam bij een toeristische attractie bent als bijvoorbeeld het monument op de dam of het Anne Frankhuis zijn er altijd een groep mensen die opvallen. Dit is dan niet vanwege hun lengte of beter gezegd een gebrek daar aan, maar aan een voorwerp wat bij ongeveer 90% van deze Noord-Oost Aziaten aan hun nek hangt: de fotocamera.

Ik vind het iets fasinerends, maken ze al die foto's omdat ze blij zijn als ze eenmaal vooraan staan en daarvoor slechts naar de rug van hun voor buurman kunnen gluren? Dit kan ik me echter niet voorstellen omdat ze ook foto's maken van de meest zinlozen dingen die er gebeuren of zijn. Eergister ben ik naar Phillip Island geweest om de pinguin parade te bekijken(, pinguins gaan dan terug naar hun hol), je mocht geen foto's maken. Een zege voor de man tegen deze Aziaten met een camera om hun nek! Het erge wa dat ze hun verslaving maar toen anders moesten invullen. Ze besloten toen foto's te maken van de bus en de stoel waar ze in zaten. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als hij de foto laat zien aan vrienden, waarschijnlijk: ' en hoe zat'ie?'

Met het laten zien komen we op het volgende probleem, hoeveel fotoalbums zouden ze hebben? En waar vinden ze die ruimte omdit allemaal op te bergen? Een beetje Noord-Oost Aziaat maakt toch wel 200 foto's op een vakantiedag, zeg dat in een goed fotoboek 400 foto's kunnen. Dan is het onmogelijk om net als ik een paar maanden op reis te gaan, anders snap je het resultaat: boekenkasten, vol met plaatjes en zonder letters.

Er zijn twee mogelijke oplossingen, de eerste is niet uitvoerbaar. Alle Noord-Oost Aziaten dienen over een fotografisch geheugen te gaan beschikken, ze kunnen de foto's dan niet met andere delen maarja dat scheelt weer een hoop ruimte in de boekenkast en lange avonden vakantiefoto's bekijken. Als je nu bij een Japanner zijn vakantiefoto's bekijkt ,zie je 400 foto's en je zegt dat is dan zeker wel een mooie maand reizen geweesten dan te horen krijgen dat het enkel van 1 weekend is.

De andere optie is dat deze Noord-Oost Aziaten nog minder en kortere vakanties kunnen opnemen met een beetje geluk halveert het probleem. En dat zoveel mensen een kleine ergenis schelen op vakantie

Geschreven om de tijd te doden en een groot maatschappelijk probleem op de kaart te zetten vanuit de trein van Melbourne naar Adelaide (10 1/2 uur).